1. Odsun náspu a zářezu od cesty.

V části průběhu liniového prvku kategorie Komunikace dochází k souběžnému, nesymetrickému průběhu dvou celých liniových objektů různých typů téže kategorie Terénní reliéf. Prostým vyjádřením průběhů kartografickými znaky, při čemž prioritní objekt komunikací nebude modifikován, by došlo ke kolizím: - čárky smluvené značky zářezu by se dotýkaly nebo překrývaly se značkou lesní cesty a hrana náspu by byla ke značce lesní cesty blíže, než je povolený limit.

Pozn.: Vyjádření situace kartografickými znaky po odstranění kolize ovlivní také kresbu liniových objektů terénního reliéfu - vrstevnice.

ZÚ Sedlčany
2. Postupný odsun stromořadí a zářezů od silnice.

Postupný odsun symbolizovaných liniových prvků stromořadí a terénní stupeň od silnice tak, aby bylo zachováno jejich pořadí. Symboly jednotlivých stromů prvku stromořadí mohou do určité míry zasahovat do kresby šraf symbolu terénní stupeň.

ZÚ Sedlčany
3. Slícování náspu na lemovku železnice.

Oboustranné symetrické slícování liniových prvků terénního stupně - náspu s liniovým prvkem železnice.

ZÚ Sedlčany
4. Odsun bodových prvků od sebe.

Odsun bodových prvků od sebe. Je důležité vzít v úvahu i tvary a plochy zúčastněných značek, včetně jejich ochranných okolí.

ZÚ Sedlčany
5. Slícování liniového prvku terénní stupeň na liniový prvek hranice užívání.

Liniový prvek Hranice porostu a užívání půdy je společnou hranicí sousedících areálů Louka pastvina a Lesní půda se stromy, obou z kategorie Porost a povrch půdy, využití půdy. S částí této linie společné hranice je nutno ztotožnit liniový prvek Terénní stupeň z kategorie Terénní reliéf. (značka č. 606)

ZÚ Sedlčany
6. Sloučení symbolů kostela a trigonometrického bodu.

Jedná se o komplexní generalizační situaci, kdy dochází k významnému nahromadění bodových značek objektů několika typů, přičemž prvky vzájemně kolidují (poměrně častý případ, kdy je trig. bod signalizován věží kostela). Nahuštění bodových značek je řešeno změnou symbolizace trigonometrického bodu kolidujícího se značkou kostela na značku trigonometrický bod na kostele. Tato nová kombinovaná značka je umístěna v původním místě trig.bodu.

Původní značky (kostela, trig. bodu případně i věže nebo věží značka nebo značky jeho věží) jsou zpracovány podle pravidel pro jejich použití.

ZÚ Sedlčany
7. Doplňující obrázek k situaci č.6.

Doplňující obrázek k situaci č.6.

ZÚ Sedlčany
8. Symbolizace térénního stupně značkou jámy.

Terénní stupeň kruhového tvaru šířky do 15 m se vyjadřuje bodovou značkou Jáma (zn. č. 607) v jeho středu.

ZÚ Sedlčany
9. Ztotožnění obrysu plochy s kresbou silnice.

Podél části liniového prvku Silnice dochází k jednostrannému souběžnému průběhu části hranice prvku Chráněné území.

ZÚ Sedlčany
10. Symbolizace dvou liniových elementů v jeden s oboustrannou značkou.

Dva liniové prvky téhož typu jsou souběžné v celém svém průběhu a jejich vzdálenost je dostatečně malá, aby mohly být jejich průběhy považovány za totožné. Výsledný ztotožněný prvek je symbolizován značkou odlišnou od původní.

Pozn.: pokud nedochází k souběhu celých objektů, ale jen jejich částí, je nutné ošetřit návaznost geometrií zúčastněných částí i způsob vyjádření pokračujícího prvku původní značkou.

ZÚ Sedlčany
11. Nastavení parametrů popisu podle grafického elementu v mapě.
nastavení rozpalu u anotace dle pomocné vrstvy
ZÚ Sedlčany
12. Nastavení pravidel zobrazení ArcGIS.
Změna pravidla liniového prvku (Z_KomSilnice_L), případně zneviditelnění, případně vložení kontrolních bodů do prvku v místě průniku s plošným prvkem (Z_PlochaRuzna_P)
ZÚ Sedlčany
13. Slícování a nastavení kontrolních bodů.

Společné úseky hranic dvou sousedících areálů chráněného území mají totožnou geometrii, které je dosaženo jejich slícováním. Slícování hranic dvou sousedících plošných prvků Chráněné území je jedním ze 3 přípustných případů slícování prvku tohoto typu (ke dvoučarým komunikacím typu silnice a železnice, ke státní hranici, k jiné hranici chráněného území). Při symbolizaci části hranice společné pro obě sousedící území je nutné zabezpečit, aby byly společné )totožné) i vzorky hranic obou území a aby i k napojení obou hranic došlo ve společných vzorcích.

ZÚ Sedlčany
14. Komplexní situace odsunů.

Jedná se o velmi složitou (komplexní) situaci, kdy liniový prvek komunikace vede středem celé delší oboustranné linie hráze. V místě křížení těchto souběžných linií s liniovým prvkem vodstva, které vytéká z rybníka, je bodový objekt propustek. Podél části jedné hráze vede souběžně liniový prvek stromořadí a podél celé druhé hráze vede, rovněž souběžně, břehová čára rybníka. Tato musí být odsunuta od hráze o délku jejích příčných čárek "fousů". Části zúčastněných linových prvků břehová čára a komunikace tvoří také hranice užívání plošných prvků vegetace. Při změnách tvaru linií a jejich odsunu musí být zachováno slícování ploch s jejich hranicemi užívání.

ZÚ Sedlčany
15. Doplňující obrázek k situaci č.14.
Odsun liniových prvků (Z_TerenniRelief_L) od liniového prvku (Z_KomRuzna_L) + odsun plošných prvků (Z_voda_P) a na něj navazujícího prvku liniového prvku (Z_Voda_L_bc ) a dalšího plošného prvku (Z_Vegetace_P) a na něj navazujícího prvku liniového (Z_HraniceUzivani_L) od odsunutého stupně (Z_terenniRelief_L). Při odsunu musí být zachováno slícování ploch s jejich hranicemi užívání
ZÚ Sedlčany
16.

V místě křížení liniového objektu Voda s liniovým objektem Hráz v jejíž ose vede část liniového prvku Cesta, je bodový prvek Propustek. Souběžně s částí prvku Cesta vede jednostranně liniový prvek Stromořadí, který vede pod Hrází. Při symbolizaci jsou obě strany Hráze symetricky a Stromořadí jednostranně odsunuty od prvku Cesta při zachování pořadí. Orientace bodového prvku Propustek musí odpovídat průběhu liniového prvku Voda a jeho šířka šířce oboustranně odsunuté Hráze.

ZÚ Sedlčany
17. Doplňující obrázek k situaci č.18.

Doplňující obrázek k situaci č.18

ZÚ Sedlčany
18. Nastavení parametrů symbolu v závislosti na situaci.

V intravilánu je liniový prvek Silniční most zakreslován s šířkou, která odpovídá šířce ulice, v níž se nalézá. Žlutá výplň komunikace má rovněž v místě mostu šířku silnice v průtahu. Rozšíření mostu se odrazí i v délce odpovídajícího přerušení přemostěné části liniového prvku Voda.

ZÚ Sedlčany
19. Komplexní souběh liniových elementů.

Tato Situace je z části určitou obdobou Situace X, která je však zde zastoupena jen jako jedna z několika základních incidencí. Jedná se o situaci komplexní jejíž složitost je dána variabilitou liniových prvků terénu, které se jednotlivých kolizí účastní, postloupností a návazností těchto kolizí s liniovým prvkem dálnice určeným dvěmi souběžnými geometriemi. Typickým pro prvek dálnice je postupné střídání kolizí se souběžnými symetrickými oboustrannými liniovými prvky typu násep, asymetrickými oboustrannými liniovými prvky zářez, navazování průběhu liniových prvků dálnice a most, přerušování liniových prvků terénního reliefu liniovým prvkem most, který je společným mostem pro oba jízdní pásy a pod.

Je nutné ošetřit plynulé přechody mezi typy a kolizemi i liniový objekt komunikací procházející pod mostem. Každý jízdní směr je v databázi reprezentován vlastním mostem.

ZÚ Sedlčany
20. Specializované vykreslení značky terénního stupně.

Specializované vykreslení značky terénního stupně.

ZÚ Sedlčany
21. Odsun průběhu potoka a dalších prvků v návaznosti na kresbu silnice nad míru.

Průběh části liniového prvku voda tvoří současně část hranice užívání. Geometrie obou částí liniových prvků jsou proto ztotožněny a poněvadž by jejich zákres byl zakrytý kresbou značky liniového prvku komunikace, je tato část ztotožněné geometrie odsunuta směrem od komunikace. Plošný prvek vegetace je také odpovídajícím způsobem modifikován. Značku bodového prvku propustek je v případě potřeby možné natočit, avšak pouze do té míry, aby nebyl průběh toku výrazně změněn a pootočený propustek nebyl ani částečně překryt komunikací.

ZÚ Sedlčany
22. Souběh liniových prvků hranice chráněného a administrativního území.

Hranice chráněného území je totožná s hranicí administrativního území. Jedná se tedy o druhý případ přípustného slícování hranice chráněného území (viz Popis Situace X). Geometrie obou prvků budou ztotožněny (převzetím přesněji určené státní nebo administrativní hranice) a hranice chráněného území bude paralelně odsunuta o šířku lemovky administrativní hranice směrem dovnitř chráněného území.

ZÚ Sedlčany
23. Specializovaná kresba nesjízdné ulice.

Nesjízdná komunikace v sídle je symbolizována kolmičkami ke středové čáře mezi dvěma protějšími hranicemi užívání.

ZÚ Sedlčany
24. Symbolizace a redukce liniových elementů.

Tato situace je jednodušší variantou Situace 10.(?), protože se kolize účastní malý počet prvků, liniový prvek terénní stupeň je poměrně krátký (délky do 5 mm v měřítku mapy) a je dostatek volného místa pro její řešení. Standardní variantou řešení je změnit symbolizaci liniového prvku terénní stupeň na značku liniového prvku sdružená hráz a poté ji odsunout směrem od liniového prvku břehová čára do volného prostoru. Ke zjednodušení Situace přispěje i vypuštění bodového prvku propustek, který je na křížení liniových prvků terénního stupně a vody. Je potřebné zajistit spojitost liniového prvku voda. Vodní tok se přerušuje v případě, že se nezobrazuje propustek.

Pozn.: další kolize vyznačená v obrázku je rozpracovaná v popisu Situace X.

ZÚ Sedlčany
25. Změna symbolu propustku při velkém pokrytí mapy.
změna pravidla propustku Z_KomObjekt_B při nedostatku místa na jednostranný
ZÚ Sedlčany
26. Speciální kresba prvků.
zneviditelnění liniového prvku (Z_HraniceUzivani_L), případně odmazání jeho části - napojení silnice na intravilán (ulici)
ZÚ Sedlčany
27. Doplňující obrázek k situaci č.26.
zneviditelnění liniového prvku (Z_HraniceUzivani_L), případně odmazání jeho části - napojení silnice na intravilán (ulici)
ZÚ Sedlčany
28. Odsun rybníka od dvoučaré komunikace.

Vzdálenost části liniového prvku břehová čára od liniového prvku silnice je menší než je stanovená mezní hodnota a je souběžná s částí průběhu řídícího liniového prvku silnice. Kolize zúčastněných prvků, která vznikne symbolizací silnice bude vyřešena modifikací části geometrie břehové čáry blízké komunikaci současně s odpovídajícími úpravami zúčastněných plošných prvků voda a vegetace. Při úpravě geometrie břehové čáry je nutno zachovat souběžnost.

ZÚ Sedlčany
29. Umazání parkové cesty pod lávkou.

Umazání parkové cesty pod lávkou.

ZÚ Sedlčany
30. Symbolizace areálu zemního vodojemu bodovou značkou.

Do areálu zemního vodojemu je nutné umístit jeho bodovou značku. Prioritně se tato značka umístí na budovu v areálu, která je nejbližší k vztažnému bodu tohoto pološného prvku. Pokud taková budova neexistuje, značka se umístí do vztažného bodu areálu nebo jeho okolí.

ZÚ Sedlčany
31. Příprava dat pro výkreslení v ArcGIS.

Umazání průběhu vlečky přes budovu (kůlnu) v areálu depa.

ZÚ Sedlčany
32. Odsuny terénního reliéfu od různých liniových prvků.

Větší počet kolizních situací liniového prvku terénní reliéf s jinými liniovými prvky terénního reliéfu, komunikací a hranic užívání. Představující: a) vícenásobný souběh liniových prvků terénního reliéfu b) zjednodušení geometrie liniového prvku terénní reliéf a jeho odsun, nebo odsun jeho části, od liniových prvků komunikace a od liniového prvku hranice užívání c) odstranění části liniového prvku terénní reliéf souběžného s liniovým prvkem silnice z důvodů nedostatku místa, když není možný jeho odsun Většinu těchto jednoduchých kolizních situací lze nalézt i v jiných situacích.

Poznámka: Jsou popsány pouze ty kolize, které byly dodatečně označené pracovníky ZÚ Sedlčany.

ZÚ Sedlčany
33. Symbolizace atributu značkou a její umístění.

Druhu kultury v každém sektoru plošného prvku Porost je zobrazen pomocí značky, která je vhodně umístěna, může být zmenšena či uvedena vně plochy se šipkou k jejímu obrysu ("přišipkována"). Ve výjimečných případech nemusí být značka zobrazena vůbec.

ZÚ Sedlčany
34. Volba velikosti bodové značky druhu kultury při nedostatku místa.

Situace je jedním z možných způsobů vyjádření druhu kultury v sektoru areálového prvku Porost při nedostatku místa pro základní velikost bodové značky. Toto řešení je upřednostňované při nedostaku místa v sektoru.

ZÚ Sedlčany
35. Umístění bodové značky druhu kultury mimo sektor s použitím šipky.

Situace je jedním z možných způsobů vyjádření druhu kultury v sektoru areálového prvku Porost při nedostatku místa pro základní velikost bodové značky i její zmenšenou variantu. Umístění značky a řešení šipkou musí poskytnou jednoznačnou informaci o její příslušnosti k sektoru.

ZÚ Sedlčany
36. Odstranění liniového prvku stromořadí podlimitní délky.

Z dalšího zpracování je vyřazen liniový prvek stromořadí, protože nedosahuje délky stanovené jako minimální pro tento typ prvku a měřítko zpracovávané mapy.

ZÚ Sedlčany
37. Typizace shluku plošných prvků Voda.

Areál sádek pro chov ryb obsahuje dva shluky plošných prvků vodstvo přičemž část linie hranice užívání Plocha různá je tvořena liniovým prvkem terénní stupeň. Jednotlivé sádky mají pravidelný geometrický tvar a orientaci, jsou uspořádány a navzájem blízko sebe. Nahuštění a kolize těchto plošných prvků je řešeno snížením jejich počtu spojením vždy několika vnitřních sousedních prvků při zachování krajních a středových objektů a úpravami geometrií.

ZÚ Sedlčany
38. Odstranění liniového prvku terénní reliéf podlimitní délky.

Z dalšího zpracování je vyřazen liniový prvek terénní reliéf, protože nedosahuje délky stanovené jako minimální pro tento typ prvku a měřítko zpracovávané mapy. Ani po agregaci jednotlivých prvků není splněno kriterium minimální délky.

ZÚ Sedlčany
39. Zjednodušení, paralelizace a redukce liniových prvků.

Hranice užívání tvoří ulici, která má nepravidelný tvar s četnými nerovnostmi, výstupky/výčnělky a zúženími. Odstranění těchto nepravidelností bude dosaženo paralelizací ulice, tj.. úpravou geometrií liniových prvků hranic užívání tak, aby byly souběžné s částí pomocného liniového prvku průjezd. Ošetřit je nutné i všechny navazující prvky.

Pozn: Omylem nebyl zakreslen průběh řídícího liniového prvku železnice. Liniové prvky Terénní stupeň k němu přiléhají a jsou segmentovány podle incidence (křížení) s jinými liniovými prvky, přičemž je aplikována výjimka z minimální požadované délky zobrazovaného terénního stupně (100 m). Je kartograficky vyjádřen i segment této linie kratší než stanovený délkový práh. Doporučuji tuto Situaci doplnit o zákres železnice a popsat tímto způsobem. Tuto Situaci bez zákresu železnice doporučuji však využít pro řešení nerovnoběžnosti liniového prvku ulice, která se v obrázku rovněž nachází.

ZÚ Sedlčany
40. Redukce plošného prvku, který je zároveň dírou v jiném plošném prvku.

Plošný prvek lesní půda je včeleněn do okolního plošného prrvku, protože nemá plochu stanovenou jako minimální pro tento typ prvku a měřítko zpracovávané mapy.

ZÚ Sedlčany
41. Redukce (vypuštění) podměrečné plochy lesa.
Generalizace podměrečné plochy lesní půdy (Z_VegetacePlocha_P), začlenění do plochy orné půdy (Z_Vegetace Plocha_P) včetně zneviditelnění hranice užívání lesní půdy (Z_HraniceUzivani_L)
ZÚ Sedlčany
42. Vyplnění díry po vypuštění ostrova.

Plošný prvek lesní půda tvořící ostrov v plošném prvku voda je včleněn do plošného prvku Voda, protože nemá plochu stanovenou jako minimální pro tento typ prvku a měřítko zpracovávané mapy.

ZÚ Sedlčany
43. Doplňující obrázek k situaci č.42.
Generalizace podměrečné plochy lesní půdy (Z_VegetacePlocha_P), začlenění do plochy rybníka (Z_Voda_P), včetně zneviditelnění břehovky (Z_Voda_L_bc)
ZÚ Sedlčany
44. Symbolizace při souběhu prvků.

Liniový prvek terénní stupeň je současně hranicí užívání a hranou komunikace. Protože jeho délka nedosahuje požadovanou hodnotu, je k jeho vykreslení použita symbolizace hranice užívání, která je také hranou komunikace v sídle.

ZÚ Sedlčany
45. Nastavení parametrů symbologie dle situace.
Výsledná kresba k situaci č.44
ZÚ Sedlčany
46. Odsuny a vypouštění bodových značek.

Větší počet bodových prvků vytváří několik uskupení v nichž vznikly vzájemné kolize mezi bodovými značkami a ostatními liniovými a plošnými prvky. Nahuštění bodových značek a vzájemné kolize budou řešeny snížením jejich počtu odstraněním a odsuny vybraných prvků.

ZÚ Sedlčany
47. Nastavení vykreslení propustků v ArcGIS.
Zneviditelnění propustků (Z_KomObjekt_B, Z_KomObjekt_L). Viditelné propustky jsou pouze na silnicích a železnicích. V intravilánu se propustek nezneviditelní, ale nastavíme v pravidle propustku položku At extremities na None. Tímto dosáhneme nezobrazení pacek propustku, ale ponecháme masku, která vymaskuje vodní tok - viz obrázek 8a, 8b
ZÚ Sedlčany
48. Doplňující obrázek k situaci č.47.
Doplňující obrázek k situaci č.47
ZÚ Sedlčany
49.
Doplňující obrázek k situaci č.47
ZÚ Sedlčany
50. Odsun a vypuštění kresby průběhu železnice od sebe.

Symbolizací husté sítě liniových prvků železnic a železničních vleček by došlo k jejich vzájemným kolizím. Dvě železniční vlečky byly od sebe navzájem symetricky odsunuty a pro nedostatek místa došlo i k vyloučení jedné ze souběžných železnic. Místa napojení železnic byla posunuta a odpovídajícím způsobem byly upraveny i průběhy železnic v okolích těchto napojení.

Ing. Tomáš Smetana
51. Odsun průběhu železnice od jiné.
Odsun kresby liniového prvku ve stejné vrstvě.
Ing. Tomáš Smetana
52. Odsun průběhu železnice od jiné.
Odsun kresby liniového prvku ve stejné vrstvě
Ing. Tomáš Smetana
53. Vyřešení kolize bodových a liniových prvků postupným odsunem.

Symbolizací paralelního průběhu dvou železnic by došlo k jejich vzájemným kolizím. Jedna z nich je proto odsunuta. Souběžné jednostranné náspy jsou se svou příslušnou železnicí (po odsunu) slícovány. Potenciální kolize mezi symbolizovaným náspem a sloupy elektrického vedení jsou odstraněny přemístěním sloupů při zachování jejich charakteristické konstelace a úpravou průběhu napojujícího se el. vedení.

Pozn.: Průběh železniční vlečky pod budovou sila je popsán v situaci X.

Ing. Tomáš Smetana
54. Odsun dvou liniových prvků ve stejné vrstvě od sebe při kresbě nad míru.

Pozvolné napojování dvou linií prvku Železniční vlečka způsobí po symbolizaci od určitého místa vzájemnou kolizi. Tato je ošetřena pozvolným plynulým odsunem vybrané vlečky, přičemž je zachována původní poloha napojení. Odsouvána je ta železniční vlečka, která má pro odsun lepší podmínky - způsobí méně následných kolizí s jinými objekty. Symbolizací neodsouvané železniční vlečky by došlo ke kolizi se symbolizovaným bodovým prvkem Kaple, která by překryla téměř polovinu tloušťky značky Železniční vlečky. Symbol prvku Kaple tedy bude odsunut do volného prostoru s tím, že bude železniční vlečku překrývat,je z menší části.

Ing. Tomáš Smetana
55. Odsun budov od železnice.

Železnice při kresbě nad míru zasahuje do budov. Při ruční generalizaci toto snížení kvality akceptujeme, protože by její napravení vyžadovalo nadměrné zásahy kartografa. Při generalizaci automatické předpokládáme tento problém odstranit a tím zvýšit kvalitu kresby oproti stávajícímu stavu.

Ing. Tomáš Smetana
56. Nastavení pravidel zobrazení ArcGIS.
Změna symbolizace ve spodním úseku komunikace ovlivněná existencí duplicitních linií ve vrstvách Z_KomSilnice_L a Z_KomSilnice_L_Pom.
Ing. Tomáš Smetana
57.

Symbolizací bodového objektu Sloup el. vedení by došlo ke kolizi s linií Hranice užívání a ke kolizi s liniovým prvkem Terénní reliéf. Potenciální kolize bude odstraněna odsunem prvku Sloup el. vedení a úpravou navazujícího liniového prvku Elektrické vedení.

Ing. Tomáš Smetana
58. Odsuny terénních tvarů od kresby silnic, železnic a vodního toku.

Liniové prvky Terénního reliéfu podél a v malé vzdálenosti od liniových prvků Silnice, Železnice, Vody a dalších jsou při symbolizaci odsunuty a jejich geometrie upraveny tak, aby byly souběžné s řídícím liniovým prvkem, aniž by se ho dotýkaly příčné čárky ("vousy"). Úprava geometrie zajišťuje souběh s řídícím prvkem, pokud jejich vzájemná vzálenost v celém průběhu prvku Terénního reliéfu nepřekračuje stanovenou práhovou hodnotu.

Ing. Tomáš Smetana
59. Postupný odsun bodových objektů od sebe a linií se zohledněním tvaru značky.

Symbolizací shluku bodových objektů Kaple a dvou objektů Kříž by došlo k vzájemným kolizím a ke kolizi Kaple s liniovým prvkem Silnice, kterou by symbol Kaple překryl z velké části. Kolize jsou řešeny nevelkým odsunem objektu Kaple, aby byla zmírněna kolize s Komunikací, přičemž nebyl brán ohled na okolní hustou zástavbu. Jeden z objektů Kříž je odstraněn a druhý je výrazně odsunut do místa, kde nebude s Kaplí kolidovat a je relativně menší hustota zástavby. Tuto zástavbu její symbol překryje.

Ing. Tomáš Smetana
60. Odsuny liniových a bodových objektů.

Symbolizace tří bodových prvků Sloup el. vedení uspořádaných v linii by způsobila kolize s okolními liniovými prvky Terénní stupeň a Cesta. Při zachování původního průběhu liniového prvku Břehová čára je potenciální kolizi zabráněno odsunem značek sloupů ( i za cenu změny na trojúhelníkovou konstelaci) včetně úpravy částí liniových prvků El. vedení (místo jejich spojení je zachováno), odsunem částí liniových prvků Silnice a Voda - občasná a odstraněním liniového prku Terénní stupeň. Kolize souběžných liniových prvků Silnice, Voda a Terénní stupeň je řešena odsunem (paralelizací) částí těchto linií od Silnice přičemž je nutno zachovat jejich pořadí a slícování linií terénních stupňů s Vodou.

Ing. Tomáš Smetana
61. Odsun bodového objektu.

Odsun bodové značky od jiné.

Ing. Tomáš Smetana
62.
Chybná interpretace průběhu komunikace v mapě (viz. Obr. 10a, LMS s nadstavbou). Odsun stožáru el. vedení.
Ing. Tomáš Smetana
63.
Průběh rychlostní komunikace je v databázi zaznamenán zvlášť pro každý směr ve vrstvách Z_KomSilnice_L a Z_KomSilnice_L_Pom. Terénní reliéf v databázi zasahuje až do středu jízdních pruhů. V ZM vymaskováno kresbou komunikace.
Ing. Tomáš Smetana
64. Odsun značky sloupu i vedení při kresbě nad míru.

Symbolizací bodového prvku Sloup el. vedení by kolidoval s liniovým prvkem Hranice plošného prvku Plocha různá. Potenciální kolizi bude zabráněno odsunem symbolu bod. prvku Sloup el. vedení a úpravou průběhu části navazujícího liniového prvku El. vedení.

Pozn.: řešení žluté výplně průjezdní komunikace v extravilánu, v intravilánu a na jejich rozmezí je již popsáno v situaci X.

Ing. Tomáš Smetana
65.

Kolizi symbolizovaného liniového prvku Silnice s liniovými prvky Voda - břehová čára, Hranice plošných prvků Budova a s bodovým prvkem Sloup el. vedení je zabráněno jejich odsunem od prvku Silnice. Areálové prvky jsou odsouvány po kolmici k ose Silnice a jsou při nich zachovány jejich původní tvary, orientace a topologické vztahy k Silnici. Bodová značka sloupu je odsunuta do místa, kde nezpůsobí jiné následné kolize a k této nové poloze je odpovídajícím způsobem upravena navazující část liniového prvku El. vedení.

Ing. Tomáš Smetana
66.

Průběh liniového prvku Průjezd sídlem je upraven tak, aby jeho symbolizace žlutou výplní procházela uprostřed mezi protějšími liniovými prvky Hranice užívání.

Ing. Tomáš Smetana
67.

Souběžně s řídícím liniovým prvkem Silnice probíhají liniové prvky Terénní stupeň (oboustranně symetricky) a jednostranně liniový prvek Voda - břehová čára. Kolize, která by vznikla symbolizací prvku Silnice, je eliminována odsunem souběžných liniových prvků se zachováním jejich pořadí. Břehová čára je odsunuta paralelně od Silnice a s ní slícovaného terénního stupně o tolik, aby "vousy nezasahovaly do areálového prvku Voda. Liniový prvek Voda je slícován se souběžnými liniovými prvky Terénní reliéf.

Ing. Tomáš Smetana
68.

V okolí křížení dvou liniových prvků Silnice je na malé ploše seskupení navzájem velmi blízkých bodových prvků. Seskupení je tvořeno bodovým prvkem Propustek a dvěma bodovými prvky Kříž. Jejich symbolizací by došlo ke vzájemným kolizím, kterým bude zabráněno eliminací toho bodového prvku Kříž, který leží v bezprostřední blízkosti prvku Propustek.

Ing. Tomáš Smetana
69.

Liniový prvek Průjezdní komunikace procházející středem hráze rybníka je řídícím prvkem a proto si zachová svou polohu. S ní jsou slícovány souběžné liniové prvky Terénního reliéfu. Průběh liniového prvku Voda - břehová čára je upraven tak, že je odsunut ve dvou svých částech: souběžných s hrází rybníka a s liniovým prvkem Terénní stupeň. Průběh břehové čáry mezi odsunutými částmi je modifikován tak, aby tvořila hladkou souvislou kartografickou čáru a aby se celá nová část břehové čáry co nejvíce blížila původnímu průběhu. Bodový prvek Kaple je odsunut tak, aby jeho symbol nezasahoval příliš do Průjezdní komunikace a po odsunu nezpůsobil následné závažné kolize s ostatními prvky.

Pozn.: Další kolize v této situaci již byly popsány jako součást jiných situací.

Ing. Tomáš Smetana
70.
Stromořadí (Z_Vegetace_L) podél jižní strany komunikace je v databázi zaznamenáno 1,1km dlouhou linií. Ve skutečnosti ho tvoří cca. 15 stromů. V ZM proto není zakresleno.
Ing. Tomáš Smetana
71.

Průběhy liniových prvků Terénní reliéf podél symbolizovaného řídícího liniového prvku Silnice jsou s ním v kolizi. Tato je řešena slícováním těch částí prvků Terénní reliéf na tuto Silnici v místech, kde vzájemná vzdálenost nepřekročí stanovenou prahovou hodnotu. Prvky Terénní reliéf, nebo jejich části, které probíhají ve vzdálenosti větší, než je stanovený práh, slícována nejsou. Pokud tyto části tvoří se slícovanou částí jeden fyzický objekt, jsou navzájem propojeny plynulou souvislou hladkou kartografickou čárou.

Ing. Tomáš Smetana
72.

Symbolizace paralelně běžících liniových prvků Dálnice a Silnice by způsobila vzájemné kolize. Jejím řešením je odsun prvku Silnice od prvku Dálnice tak, aby se po odsunu navzájem nedotýkaly a byl mezi nimi vytvořen vzájemný odstup. Kolize souběžných liniových prvků Voda a prvků Terénní stupeň po jeho obou stranách jsou odstraněny tím, že jsou prvky Terénní stupeň slícovány s liniovým prvkem Voda.

Ing. Tomáš Smetana
73.
Kostely v sídle. V severní části výřezu je značka umístěna podle kostelních věží z vrstvy Z_StavebniObjekt_B (modrá značka). Ve středu a v jižní části se umisťuje podle bodů z vrstvy Z_Budova_B_odvoz (zelená značka).
Ing. Tomáš Smetana
74.
Odsun kříže na východ přes cestu -> změněna topologie.
Ing. Tomáš Smetana
75.

Všechny tři dílčí situace řeší kolize, které by vznikly symbolizací spárovaných bodových prvků Věžová stavba (1), Kříž (2) a Věžová stavba na kostele s trigonometrickým bodem (3). Kolizím zabrání: (1) - odsun obou prvků Věžová stavba přičemž bude zachováno jejich umístění v příslušném areálovém prvku Blok budov jehož je každý prvek součástí. Původní objekty Věžové stavby jsou v městské zástavbě v rozích protějších bloků budov přes ulici. (2) - odsun jednoho prvku Kříž do místa, kde nezpůsobí nové závažné kolize. (3) - postup popsaný již dříve v situaci č. X

Ing. Tomáš Smetana
76.
Odsun vysílače (Z_StavebniObjekt_B). Kdo vidí důvod odsunu?
Ing. Tomáš Smetana
77.
vložení kontrolních bodů do ter. stupně (Z_TerenniRelief_L) v místě propustků (Z_KomObjekt) - mezi kontrolními body se zobrazí jenom základna stupně, "fousy" stupně tedy nejsou přes propustek zobrazeny
ZÚ Sedlčany
78.
změna pravidla vodního toku (Z_Voda_L) - pokud je vodní tok v bažině změní se mu pravidlo na pravidlo maskující do bažiny
ZÚ Sedlčany
79.
umazání silnice (Z_KomSilnice_L) pod tunelem (Z_KomObjek)
ZÚ Sedlčany
80.
umazání části stromořadí (Z_Vegetace_L), která leží v zahradě
ZÚ Sedlčany
81. Odstranění liniového prvku stromořadí v intravilánu.

V husté sídelní zástavbě není dostatek místa pro zákreslení liniového prvku stromořadí. Odsun ostatních blízkých liniových prvků terénního reliéfu a hranice užívání není možný, proto je stromořadí jako prvek nejnižší priority vyřazen z dalšího zpracování.

ZÚ Sedlčany
82. Nastavení symbolu dle situace.

Liniovým prvkem Vegetace - lesní průsek vedou dva liniové prvky Elektrické vedení. Kolizi vzniklou jejich symbolizací je možné řešit změnou pravidla zobrazování. Jsou přípustné dva možné způsoby: a) rozšířením průseku b) znázorněním průseku jako jednostranného. Průběh linií hranic průseků je třeba upravit tak, aby nepřesahovaly za hranici areálu Užívání půdy.

ZÚ Sedlčany
83. Umazání kresby když není možné využít maskování.

Koncová část průběhu liniového prvku Vegetace - průsek se kříží s liniovým prvkem Terénní reliéf. Symbol prvku průsek je před místem křížení ukončen v takové vzdálenosti, aby nedošlo ke kolizi ani k dotyku obou symbolů.

ZÚ Sedlčany
84. Nastavení pravidel zobrazení ArcGIS.
vložení kontrolních bodů do ter. stupně (Z_TerenniRelief_L) v místě, kde se překrývají "fousy" stupně - mezi kontrolními body se zobrazí jenom základna stupně, "fousy" stupně tedy nejsou zobrazeny přes sebe
ZÚ Sedlčany
85. Nastavení pravidel zobrazení ArcGIS pro plavební kanál.
šířka plavební komory (Z_VodaObjekt_L) se řídí dle šířky vodního toku + zorientovat ji proti směru vodního toku
ZÚ Sedlčany
86. Nastavení pravidel zobrazení ArcGIS pro jez.
orientace jezu (Z_VodaObjekt_L) dle směru vodního toku
ZÚ Sedlčany
87. Zvýraznění krátkého jezu.

Liniový prvek jez na liniovém prvku jednočarý tok je kratší, než je stanovená minimální délka (1,3 mm v měřítku mapy ZM10 i ZM25). Jez je důležitým prvkem, proto není vyloučen ze zpracování, ale je zvětšen a kartograficky vyjádřen liniovou značkou orientovanou stejně, jako linie původního prvku.

ZÚ Sedlčany
88.
Umazání vodního toku (Z_Voda_L) pod značkou shybky (Z_VodaObjekt_L)- podzemní vodní tok je součastí značky
ZÚ Sedlčany
89. Zjednodušená symbolizace liniového prvku zeď.

Mezi dvěma liniovými prvky komunikace je velké nahuštění dalších liniových prvků různých kategorií. Standardní symbolizace zúčastněných liniových prvků Zeď a Terénní stupeň vyžadují poměrně hodně místa a způsobily by řadu kolizí, jejichž řešením četnými a komplikovanými vzájemnými odsuny by došlo ke snížení celkové kvality mapy. Proto bude zjednodušena symbolizace prvku zeď použitím pouze jeho základní linie, nebo jejím vypuštěním..

ZÚ Sedlčany
90. Nastavení orientace u nesymetrického liniového symbolu.
orientace zdi (Z_StavebniObjekt_L) u velkého areálu - výstupky směrem dovnitř
ZÚ Sedlčany
91. Symbolizace bodového prvku Kostel s jedním bodovým prvkem Věž.

V blízkosti bodového prvku Kostel, který má jeden bodový prvek Věž, je bodový prvek Kříž. Tyto bodové prvky jsou ve vzájemné kolizi, která je řešena záměnou bodové značky Věž za bodovou značku Kostel. Kolidující bodový prvek Kříž je odsunut po spojnici tvořené novou polohou bodového prvku Kostel a jeho původní polohou.

ZÚ Sedlčany
92. Odsun bodového prvku Pomník od bodového prvku Bod tíhového bodového pole.

Malá vzdálenost mezi bodovými prvky Bod tíhového bodového pole a Pomník způsobí kolizi jejich symbolizací. Řešením této kolize je odsun méně důležitého prvku Pomník o minimální potřebnou vzdálenost, přičemž je nutné řešit kolize tohoto odsunutého prvku s ostatními.

ZÚ Sedlčany
93. Výběr a odsun bodových prvků Kříž.

Před budovou kostela, jehož bodový prvek Věž je současně bodovým prvkem Zhušťovací bod, jsou v malé vzdálenosti dva bodové prvky Kříž. Incidence bodových prvků Věž, Zhušťovací bod a Kostel je analogií Situace X a je řešena stejným způsobem. Vzájemná kolize dvou bodových prvků Kříž a bodové značky Kostel s trvale signalizovaným zhušťovacím bodem je řešena vyloučením jednoho prvku Kříž z dalšího zpracování a odsunem druhého po spojnici nové bodové značky Kostela (původní původní polohy prvku Věž) a odsouvaného prvku Kříž. Odstraňuje se ten bodový prvek Kříž, jehož odsun by způsobil více následných kolizí.

ZÚ Sedlčany
94. Typizace zobrazení křížové cesty.

Větší množství bodových prvků Kříž vytváří dva shluky bodových objektů, v nichž bodové prvky Kříž kolidují navzájem i s okolními prvky. Kolize v každém seskupení budou řešeny samostatně. V menším seskupení je opět kombinace bodových prvků Kostel, Věž a Trigonomentrický bod - již popsaná i s popisem řešení v Situacích X a Y. Řešení vzájemných kolizí bodových prvků Kříž ve větším shluku je ukázkovým případem typifikace spočívající v určení a zachování signifikantních prvků ve své původní poloze a naopak v eliminaci a/nebo odsunutí prvků nevýznamných. Kolize zachovaných bodových prvků Kříž s ostatními prvky jsou řešeny tak, aby byl zachován tvar a struktura shluku.

ZÚ Sedlčany
95. Typizace shluku bodových prvků Komín.

Několik bodových prvků Komín vytváří shluk tvaru souvislé linie, v nichž by symbolizované bodové prvky navzájem kolidovaly. Řešení vzájemných kolizí bodových prvků Komín je, obdobně jako Situace 94, ukázkovým případem typifikace. Spočívá v určení a zachování signifikantních prvků (krajních prvků v línii, středový prvek) ve své původní poloze a ve snížení počtu nevýznamných prvků sloučením vždy dvou prvků, ležících mezi krajním a středovým prvkem. Zachované prvků Komín musí v požadované míře dodržet původní tvar a strukturu shluku.

ZÚ Sedlčany
96. Výběr definičních bodů popisu.
Usazovací nádrž, která je součástí ČOV se nepopisuje - obr. 52a v neomezené viditelnosti, obr. 52b v zobrazení po mapových listech
ZÚ Sedlčany
97. Správné zobrazení situace č.96 v mapě.

Správné zobrazení situace č.96 v mapě. Usazovací nádrž, která je součástí ČOV se nepopisuje.

ZÚ Sedlčany
98. Odsun liniového prvku Elektrické vedení a incidujícího bodového prvku Sloup od liniového prvku Silnice.
odsun liniového prvku vedení (Z_RozvSit_L) od liniového prvku silnice (Z_KomSilnice_L)
ZÚ Sedlčany
99. Odsun bodového prvku Sloup el. vedení a navazující části liniového prvku Elektrické vedení od liniového prvku Silnice.
Při odsunu liniového prvku vedení (Z_RozvSit_L) od liniového prvku silnice (Z_KomSilnice_L), je třeba odsunout i navazující prvky na vedení - bodová značka sloupu el. vedení (Z_RozvSit_B) - zachování snapu sloupu na vedení
ZÚ Sedlčany
100. Odsun symbolu přívozu.

Liniový prvek Přívoz je na obou březích liniového prvku Voda pokračováním liniového prvku Silnice. K jeho symbolizaci je možné použít několik variant v závislosti na velikosti disponibilního místa, případně typech potenciálních kolizí. Obdélníček stanovených konstantních rozměrů se v ZM10 a ZM25 nevypouští a může být umístěn na kterémkoliv břehu, nebo uvnitř vodního toku.

ZÚ Sedlčany
101. Doplňující obrázek k situaci č.100.
Změna pravidla u liniového prvku přívozu (Z_KomObjekt_L) - pokud je "obdélníček" přívozu v kolizi s okolní situací, použije se pravidlo s "obdélníčkem" uvnitř vodního toku
ZÚ Sedlčany
102. Odsun vodního toku.
odsun liniového prvku vody (Z_Voda_L), který je v souběhu liniovým prvkem hranice užívání (Z_HraniceUzivani_L) včetně plošných prvků vegetace (Z_vegetacePlocha_P) od linového prvku silnice (Z_KomSilnice_L) - musí zůstat zachovaný souběh hranice užívání a vody + vertexy plochy jsou nasnapované na plochu vegetace
ZÚ Sedlčany
103. Nastavení pravidel zobrazení ArcGIS.
mostu (Z_KomObjekt_L) nad mostem se musí změnit pravidlo na variantu 04 odpovídající šířky, aby nedošlo ke spojení značek mostu
ZÚ Sedlčany
104. Nastavení pravidel zobrazení ArcGIS.
Pokud se v areálu vysílače vyskytne i bodová značka vysílače, ponechá se viditelná bodová značka (Z_StavebniObjekt_B), značku areálu (Z_PlochaRuzna_B) zneviditelníme
ZÚ Sedlčany
105. Speciální vykreslení mostu.

Topologicky složitá situace, kdy se dva liniové prvky Komunikace sbíhají do jednoho prvku Komunikace s oddělenými pruhy. Část Komunikace s oddělenými pruhy je ztotožněna s liniovými prvky Most a linií Metra, která probíhá středem mezi oběma oddělenými pruhy. Šířku symbolu Mostu je nutno nastavit tak, aby odpovídala šířce Komunikace s oddělenými pruhy, která z mostu vychází.

ZÚ Sedlčany
106. Vypuštění doplňkových linií.
Nezobrazení doplňkové linie (Z_HraniceUzivani_L) v areálu čerpací stanice
ZÚ Sedlčany
107. Redukce zobrazení hranic mezi kulturami.

V ZM25 nejsou znázorňovány liniové prvky Hranice areálů mezi těmi druhy kultury, které jsou vyjadřovány stejným odstínem barvy - sousedící areály jsou spojeny, přičemž jsou odstraněny společné hranice. Značky pro druh kultury nejsou v ZM25 uváděny vůbec.

ZÚ Sedlčany
108. Doplňující obrázek k situaci č.107.
Nezobrazení hranic užívání (Z_HraniceUzivani_L) mezi stejně barevnými plochami (zahrada/park, lesní půda se stromy/lesní půda s křovím), viz předchozí situace
ZÚ Sedlčany
109. Redukce vlečky.
Nezobrazení vlečky (Z_KomZeleznicniTrat_L) - odsun nebyl možný, pokud nedojde ke zkreslení situace a všechny tratě jsou propojené tak jak mají být, nedojde ke zneviditelnění žádné odbočky do závodu, lze takovouto "spojku" vleček zneviditelnit, viz další situace
ZÚ Sedlčany
110. Doplňující obrázek k situaci č.109.
Nezobrazení vlečky (Z_KomZeleznicniTrat_L) - odsun nebyl možný, pokud nedojde ke zkreslení situace a všechny tratě jsou propojené tak jak mají být, nedojde ke zneviditelnění žádné odbočky do závodu, lze takovouto "spojku" vleček zneviditelnit, viz předchozí situace
ZÚ Sedlčany
111. Umístění bodového prvku Nádraží na liniový prvek Železnice.
Posun značky železniční stanice (Z_PlochaRuzna_B) na železnici, zorientování značky "tmavým čtverečkem" k místu nádražní budovy
ZÚ Sedlčany
112. Odstranění kresby liniového prvku Doplňková linie.
Zneviditelnění doplňkové linie (Z_hraniceUzivani_L) v ZM25, pokud tam prvek znečitelňuje kresbu a netvoří hranici užívání
ZÚ Sedlčany
113. Souběh a křížení liniových prvků s přemostěním a dálničními sjezdy a nájezdy.

Situace je velmi komplexní. Dálnice se samostatnou geometrií pro každý směr je v obou směrech opatřena sjezdy a nájezdy a dálničními mosty v místech křížení s liniovými prvky Silnice a Voda. Dva liniové prvky Silnice se v blízkosti Dálnice navzájem kříží v úrovni, přičemž jeden liniový prvek je souběžný s částí Dálnice a křižuje přemostěním prvek Voda. Druhý křižuje Dálnici pod dálničními mosty a je souběžný s částí liniového prvku Voda. Také sjezd a nájezd na Dálnici je opatřen liniovým prvkem Most, který křižuje prvek Voda. Dálniční sjezdy a nájezdy ústí nebo vycházejí z prvků Silnice. Části liniových prvků Voda a Silnice jsou souběžné s liniovým prvkem Hranice. Symbolizací liniových prvků vznikne velké množství kolizních situací, které je nutno řešit postupně, nejprve redukcí dvou pruhů dálnice do jednoho, která je následovaná zpravidla odsunem linií v pořadí podle priorit prvků. Je nutné zachovat stávající topologické vztahy (napojování, křížení, stranové vztahy, pořadí linií atd.).

ZÚ Sedlčany
114. Souběžný průběh liniových prvků Terénní stupeň v mimoúrovňovém křížení liniových prvků Dálnice se sjezdy, nájezdy a přemostěním.

Nadúrovňové křížení liniových prvků Dálnice a Rychlostní silnice je realizováno množstvím nájezdů a sjezdů, které jsou v místech vzájemných křížení tvořeny liniovými prvky Most, včetně mostů, jejichž geometrie není tvořena přímkou, ale obloukem. Prakticky se všemi liniovými prvky Komunikace, s vyjímkou mostů, souběžně probíhají liniové prvky Terénní stupeň. Symbolizací zúčastněných prvků by došlo k vzájemným kolizím, které je nutno řešit odsunem linií včetně příslušných liniových prvků Most a Terénní stupeň. Mosty je nutné odpovídajícím způsobem upravit (změnou na jednostranné, orientace, sešikmení, prodloužení a pod.).

ZÚ Sedlčany
115. Souběh částí liniových prvků Dálnice, Silnice a Hranice.

Části liniového prvku Obecní hranice jsou totožné s částí průběhu liniového prvku Voda a poté s částí prvku Silnice. Silnice je v některých částech souběžná s liniovým prvkem Dálnice. Při symbolizaci prvků Komunikace je nutné zachovat charakteristický vyhlazený tvar průběhu Silnice vyšší kategorie, její souběh s Dálnicí a ztotožnění Obecní hranice s linií Voda a Silnice, včetně stranové topologie. Při křížení Silnice s prvkem Voda je nutno doplnit liniový prvek Propustek.

ZÚ Sedlčany
116. Redukce železnic.

V průmyslové oblasti dochází ke značnému přehuštění liniových prvků Železnice a Železniční vlečka. K eliminaci kolizí symbolizovaných prvků jsou odstraněny Železniční vlečky podlimitní délky a Železnice jejichž průběhy jsou v delších úsecích přibližně paralelní a navzájem blízké, jsou buď sloučeny nebo rovněž odstraněny. Průběhy a napojení ponechaných železnic a železničních vleček jsou upraveny tak, aby na sebe napojovaly v místě co nejbližším původnímu místu spojení a byly tvořeny hladkou kartografickou čárou.

ZÚ Sedlčany
117. Shluk bodových prvků různých typů.

Na malé ploše je shluk bodových prvků různých typů, jejichž symbolizací dojde k vzájemným kolizím mezi dvěma prvky Vysílač, prvkem Rozhledna a prvkem Bod základního polohového bodového pole s popisem výšky. Řešení tohoto nahuštění spočívá v eliminaci jednoho prvku Vysílač, vzájemném odsunu obou prvků Vysílač a Rozhledna od sebe a v odstranění bodového prvku Bod základního polohového bodového pole s ponecháním pouze popisného údaje o nadmořské výšce.

ZÚ Sedlčany
118. Shluky bodových prvků téhož typu.

Větší počet bodových prvků téhož typu Jeskyně vytváří několik shluků. Symbolizací prvků dochází ke vzájemným kolizím. Řešení spočívá v eliminaci a odsunu vybraných prvků a v jejich agregaci (vyjádření skupiny bodových prvků jedním reprezentantem) v rámci shluků.

ZÚ Sedlčany
119. Zjednodušení tvaru a odsun částí liniových prvků.

Velmi členitý liniový prvek Voda probíhá v úzkém prostoru vymezeném liniovými prvky Silnice a Železnice, které jsou rovněž členité, avšak v míře, která odpovídá uměle vytvořenému terénnímu předmětu. Symbolizací liniového prvku Silnice a Železnice by vznikly kolize s prvkem Voda a v místě křížení Železnice s prvkem Voda by vznikla kolize všech těchto tří prvků. Řešení spočívá ve zjednodušení (zhlazení) průběhů všech těchto zúčastněných prvků av odsunu zhlazeného průběhu prvku Silnice směrem od prvku Voda. Incidenci prvku Silnice s prvkem Voda představuje liniový prvek Most, jehož poloha a orientace musí být zachována. Incidencí Železnice s prvkem Voda je rovněž liniový prvek Most, který je však z důvodu kolize s liniovým prvkem Silnice od ní odsunut.

ZÚ Sedlčany
120. Vypuštění podlimitních areálů vegetace.

Situace obsahuje seskupení areálových prvky Porost a povrch půdy, využití půdy, z nichž některé mají obsahy menší než stanovený práh (10 000 m2). Řešení podlimitních areálových prvků spočívá v jejich vyloučení (odstranění), kdy se jejich areály rozplynou v sousedním areálovém prvku (prvcích) nebo ve spojení dvou a více blízkých podlimitních areálových prvků téhož typu v jeden prvek, pokud takto vzniklý areál splní požadovaný limit obsahu. Protože se jedná o generalizaci pro ZM50, je nutné provést na závěr zjednodušení tvarů všech areálů.

ZÚ Sedlčany
121. Agregace/typizace a odsun podměrečných ploch sádek.

Mezi dvěma liniovými prvky Voda je účelový areál pro chov ryb se dvěma shluky sádek a jednou větší vodní nádrží. Všechny sádky mají pravidelný obdélníkový tvar, stejné rozměry a jsou seřazeny do dvou skupin v jedné řadě. Žádný z nich však nesplňuje limit pro minimální obsah ohraničené vodní plochy (2500 m2). Protože se jedná o významné prvky, jejich generalizace pro ZM50 spočívá ve sloučení všech podlimitních prvků obou shluků do jednoho (s odstraněním společných hranic mezi nimi) se zachováním charakteristického tvaru a jeho zvětšení na limitní obsah. Samostatně stojící areálový prvek je z dalšího zpracování vyloučen. Kolize vzniklé zvětšením spojeného areálového objektu jsou ošetřeny úpravou průběhu a odsuny částí geometrií obou liniových prvků Voda.

ZÚ Sedlčany
122. Blokování zástavby v sídle.

V městském sídle je hustá zástavba individuálních domů se zahradami, průjezdní silnice a síť ulic. Některé rozměrnější budovy jsou významné a některé vytvářejí blok souvislé zástavby. Generalizace pro ZM50 vychází ze dvou nosných průjezdních komunikací a sítě ulic, jejichž symbolizace člení zástavbu do areálových prvků Blok budov. Malé a nevýznamné budovy ani okolní zahrady v nich nejsou znázorněny. Vybrané jednotlivé významné a rozměrné budovy i souvislá zástavba jsou zakresleny do areálů Bloky budov. Vybrané budovy mimo souvislou zástavbu, které jsou orientačně významné, jsou rovněž zobrazeny. Tvary všech zobrazovaných budov jsou zjednodušeny, ortogonalizovány a symbolizovány tak, aby měly minimální požadované rozměry a plochu. Při symbolizaci zachovaných prvků komunikace a ulice je nutné vyřešit kolize s budovami jejich odsunutím přičemž zachovat jejich topologický vztah k průjezdní komunikaci nebo ulici. Orientace k příslušným průjezdním komunikacím mohou být do určité míry modifikovány. Generalizace průjezdů a ulic spočívá v eliminaci krátkých a méně významných ulic, jejich smyček a vjezdů do vnitrobloků a zjednodušení jejich průběhů.

ZÚ Sedlčany
123. Příklad blokování nesouvislé zástavby.
Budovy nesouvislé zástavy, skupinky nebo jednotlivé objekty nahrazeny bločkem
ZÚ Sedlčany
124. Řešení kresby budov nad míru.
Výklenek v budově by v měřítku mapy byl na hranici rozlišovací schopnosti i technických možností mapy, z tohoto důvodu byla použita kresba nadmíru. Možno řešit i zjednodušením tvaru
125. Zjednodušení tvaru.
Členitou budovu by v měřítku mapy nebylo možno zobrazit, dochází ke zjednodušení tvaru a jeho ortogonalizaci. Možno řešit i kresbou nadmíru.
126. Vypuštění objektu (budovy).

Budova (pravděpodobně zahradní domek) o rozměrech cca 4x4 m by v měřítku mapy ZM10 měla rozměry pouze 0,4 x0,4 mm - byla vypuštěna. Možno řešit i kresbou nadmíru.

127. Sloučení/sdružení budov.

Dvě menší budovy (cca 5,5x5,5 m a 5x8m) byly sloučeny spolu s větší budovou do jedné budovy v mapě. Možno řešit i vypuštěním některých objektů nebo jejich odsunem.

23.12.2016 11:22:15